zondag 5 oktober 2014

Rust is...

Ja wat is rust ook eigenlijk.

De hele dag met je kont op bed liggen. mmm mij niet gezien. ( Al gebeurd het de laatste dagen wel)
Geen muziek/ luisteren naar het getik van de regen/klok en daar soort dingen. ECHT NIET!!!!
Niet onder de mensen zijn. IEKS Dat is niks voor mij, maar soms is dat wel helpend voor mij.
De hele dag op je kamer zijn. Bah de muren beginnen een beetje op me af te komen.

Mmm net wat ik in de andere 2 blogs heb geschreven vind ik het lastig om het rustig aan te doen.

Maar de laatste paar dagen merk ik pas dat was rust voor mij betekend.
Ik knalde altijd maar door, mijn hoofd zei door gaan, terwijl mn lichaam zei STOP!!!

De les die ik de komende tijd moet leren is: Om leren tot rust te komen.

En om meer te gaan genieten van de vrije momenten. Dat wordt nog pittig.
Maar ja een mens is nooit te oud op te leren. Toch??

Na de blog van woensdag ging het even niet heel lekker met me. Had de dagen er voor en met woensdag er bij zoveel dingen op de planning staan, dat na het gevalletje brandalarm mijn hoofd even op tilt sloeg. Dat had ik donderdag ochtend ook nog wel even.
Maar dat trok weg nadat ik even contact had gezocht met de begeleiding.
Met dat soort dingen met ik zo blij dat ik op de Eikenhorst woon. Je loopt dan toch wat sneller naar de begeleiding toe als er wat is.
De dingen die toen allemaal speelde stapelde op.

De afgelopen dagen heb ik het heerlijk rustig aan gedaan.

Afgelopen donderdag ben ik naar Christelijke boekhandel geweest om de allernieuwste bijbel te halen. Waarom? Je hebt al toch al 3 bijbels. ( De Herziene Staten Vertaling, Nieuwe Bijbel Vertaling en de NBG). Ja maar toch ik begreep soms niet wat er bedoeld werd in die vertalingen.
De uitkomst voor mij is de Bijbel in gewone taal. Niet moeilijker doen als het ook gewoon makkelijk kan. Veel makkelijker verwoord. Begrijp de teksten veel beter.

Vrijdag heb ik weer een schilderij gemaakt, s'middags lekker rustig aangedaan. En na het koffiemoment weer een heerlijke cake gemaakt met appel,kaneel en suiker. Cake bakken werkt bij mij heel ontspannend. Ik smeer meestal mn halve keuken onder. Oeps :P:P Daarna de boel ook maar even schoonmaken. Hoort er allemaal bij.
S'avond met medewoner gekookt en gegeten, daarna met begeleiding boodschappen voor komende week besteld. Ging weer lekker vlot. En daarna nog effe de planning door gesproken voor het weekend.

Zaterdag s'ochtends lekker rustig aan gedaan. S'middags een uurtje naar mn ouders geweest. Was wel even fijn. Natuurlijk heb ik ook weer met Doeska geknuffeld. (Doeska is de hond van mn ouders). Echt een lief beesie. Je kunt zo leuk met de stoeien enz.  Ik heb de cake van vrijdag wat over was ook aan mijn ouders gegeven. Kreeg vanavond appje van mn pa dat de cake zoals altijd weer lekker smaakte (Sorry begint een beetje te meuren whaha)

Zondag:
Eerst heerlijk tot 10 uur geslapen, lekker rustig aan gedaan, mn kamer een beetje fatsoeneren/opruimen. Lekkere croissants gegeten met thee. Spelletjes op internet/Fb (excuses als ik je stalk met spel aanvragen). Vanmiddag kerkdienst live meegeluisterd via internet.
Daarna had ik even een inzak momentje. mn hoofd maakte even overuren. Wilde vanmiddag al met deze blog beginnen. Maar een gesprekje die ik van de week had gehad met iemand hield het tegen om deze blog te schrijven. Na het koffiemomentje heb ik begeleiding opgezocht omdat het me gewoon niet lekker zat.

Vanavond met paar medebewoners van Eikenhorst gegeten en daarna als afsluiting uit de nieuwe Bijbel gelezen. Eerst psalm 91 dat God onze schuilplaats is. En daarna Romeinen 8 aantal verzen.
De Romeinen brief is in de andere vertalingen heel lastig om te begrijpen. Maar ik begreep gewoon wat er stond. En ik ben best wel een moeilijke denker. Dus dat werkte voor mij wel bevrijdend.

En na 20.00 toch maar gestart met deze blog. Jaja bij mij heeft het soms behoorlijk tijd nodig voordat er iets uitkomt.

De afgelopen dagen ben ik gaan opzoeken wat God zegt over tot rust komen.
Ik heb 2 teksten gevonden waar ik me prettig bij voel.
In Matteüs 11:28-30 NBV staat:
Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven.
Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden. Want mijn juk is zacht en mijn last is licht.

En in Psalm 131:1-3  Bijbel in gewone taal staat:
Heer, ik voel me niet beter dan anderen, ik denk niet dat ik belangrijk ben of dat ik alles kan.
Nee ik ben rustig en stil, ik voel me veilig bij U,
zoals een kind in de armen van zijn moeder.
Israël, vertrouw op de Heer, nu en altijd!

Hoe het in Matteüs beschreven is vind ik het soms lastig om het zo te zien.
Vaak vond ik het moeilijk als het niet goed ging om er mee naar God te gaan. Waar ik me meer getroost bij voelde is door muziek te luisteren zoals opwekking.
Vaak luister ik dan opwekking 717 Stil, mijn ziel wees stil. Zo mooi nummer als ik dat nummer luister word ik daadwerkelijk ook rustig. Of ik luister Opwekking 518 Heer U bent altijd bij mij. Dat is dan ook echt mijn lijflied zoals ik dat altijd maar zeg. We hoeven ons niet voor God te verbergen.
Hij ziet als het even niet goed met ons gaat. Hij is altijd bij ons, voor, achter, en om ons heen, elke dag. Hoe gaaf is dat. We hoeven onze gevoelens niet voor Hem te verbergen. Hij heeft ons al in de moederschoot gevormd en geschapen. Wij mogen op Hem vertrouwen!!!

Oke ik spring van de hak op de tak. Maar dat maakt niet uit.
Hoe het in Psalm 131 staat dat ik me niet beter dat de ander voel dat klopt. Ik voel me soms zelfs slechter dan de anderen. En die gedachte moet ik proberen los te laten. En loslaten is voor mij een lastig punt. Maar daar ga ik zeker aan werken. Als ik een momentje met God heb dan voel ik me daadwerkelijk ook rustig en stil. Ik leg mijn hart dan bij Hem neer. En laat het gaan. Soms voel ik dat Hij mij aanraakt, dat is op dat moment zo fijn. Ik voel me dan echt begrepen. En geregeld voel ik me niet echt begrepen door andere mensen, zelfs mensen die dicht bij me staan. Oké als jullie dit lezen, voel je niet aangevallen is niet mijn bedoeling. Maar zo voel ik het. En dat mag ik best wel aangeven.

Ik kijk er naar uit wanneer Jezus terug komt. Dan hoeven we ons niet beter voor te doen dan dat we daadwerkelijk ons voor doen.

Als er mensen zijn die denken, waarom ga je zo uitgebreid over het geloof praten.
Ik heb het gevoel dat ik mijn geloof mag uitdragen naar andere mensen toe. Ook al geloof je niet.
Dit is wie nu ben. En ik ga proberen om me niet tegen te houden op wat mensen over me zeggen.
Als het je afschrikt. Sorry is niet mijn bedoeling.
Ik wil mijn geloof in God uitdragen naar anderen!!

Als ik mijzelf helemaal op de rit heb, dan wil ik graag evt. terug voor een aantal weken naar Albanië.
Dat land heeft mij 2 jaar geleden zo geraakt. En dan ook voornamelijk de psychiatrisch ziekenhuis waar ik 2 dagdelen wat dingen heb mogen doen, en mogen zien. Het was heel heftig.
Maar mijn hart ligt bij mensen helpen en opvrolijken door activiteiten met ze te doen.
Doordat ik zelf 2,5 week een time-out had in een psychiatrisch ziekenhuis. Mag ik blij zijn met wat ik daar had. Wij hebben het zo goed in Nederland qua geestelijke gezondheidszorg. We lopen altijd er maar over te miepen. Maar we mogen tevreden zijn met wat we hebben.


Ik denk maar dat ik weer ga stoppen voor nu.
En dan lekker mn bedje induik. Want het is inmiddels 10 voor 12. OEPS!!!
En rond half 9 wil ik wel bij de weekopening zijn.

Trusten en tot snel!!

Liefs,
Ilse

Geen opmerkingen:

Een reactie posten